KAJIAN TINJAUAN MENGENAI HADIS HADIS DHAIF DALAM KITAB "HIDAYATUL MUTA'ALLIM" YANG DIKARANG OLEH SHEIKH AHMAD BIN YUSUF AL-FATANI : BAB KELEBIHAN MEMBACA BASMALLAH – BAB KELEBIHAN ILMU

Authors

  • Abdulloh Salaeh
  • Syed Najihuddin Syed Hassan
  • Amran Abdul Halim
  • Mohd Zohdi Mohd Amin
  • Ahmad Kamel Mohamed
  • Nidzamuddin Bin Zakaria
  • Mohd Fauzi Mohd Amin
  • Norhasnira Binti Ibrahim

Abstract

Kajian terkini telah dijalankan untuk meneliti keadaan hadis dalam kitab Jawi atau kitab kuning yang dikarang oleh para ulama di dunia Melayu. Sebahagian daripada kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hadis-hadis palsu dalam kitab-kitab tersebut. Oleh itu, tujuan kertas kerja ini adalah untuk membincangkan beberapa hadis yang dianggap palsu dalam kitab Hidayatul Muta’allim karya Haji Syeikh Ahmad bin Yusuf, melalui proses takhrij dan analisis. Kajian ini menggunakan kaedah analisis deduktif dan induktif yang berasaskan sumber-sumber perpustakaan. Penilaian kebolehpercayaan hadis dilakukan melalui kaedah takhrij hadis dan ilmu hadis yang diterima oleh para ulama. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat beberapa hadis daif dalam kitab Hidayatul Muta’allim. Walaupun hadis daif boleh diamalkan dalam fadhail a’mal, kadangkala, apabila terdapat beberapa hadis daif dalam topik yang sama, ia mungkin dianggap sebagai hadis hasan. Oleh itu, setiap ulama yang mengarang kitab akan merujuk kepada kitab-kitab yang diiktiraf untuk memastikan kesahihan hadis yang dimuatkan.

Downloads

Published

12/10/2024

How to Cite

Abdulloh Salaeh, Syed Najihuddin Syed Hassan, Amran Abdul Halim, Mohd Zohdi Mohd Amin, Ahmad Kamel Mohamed, Nidzamuddin Bin Zakaria, Mohd Fauzi Mohd Amin, & Norhasnira Binti Ibrahim. (2024). KAJIAN TINJAUAN MENGENAI HADIS HADIS DHAIF DALAM KITAB "HIDAYATUL MUTA’ALLIM" YANG DIKARANG OLEH SHEIKH AHMAD BIN YUSUF AL-FATANI : BAB KELEBIHAN MEMBACA BASMALLAH – BAB KELEBIHAN ILMU. International Prophetic Conference (SWAN) FPQS USIM, (9th), 282–302. Retrieved from https://swanfpqs.usim.edu.my/index.php/conference/article/view/217

Issue

Section

Articles