KELESTARIAN PENDIDIKAN ALAM SEKITAR DALAM KELUARGA BERDASARKAN ULASAN HADIS DALAM ISLAM
Abstract
Isu alam sekitar perlu menjadi perhatian khusus bagi semua pihak. Kanak-kanak, sebagai kumpulan umur yang strategik, boleh menjadi agen perubahan untuk mencegah peningkatan krisis iklim melalui pendidikan yang diberikan oleh ibu bapa dalam keluarga. Kajian hadis boleh memberikan asas rohani dan moral serta pengukuhan kepentingan usaha pemeliharaan alam sekitar. Kajian literatur ini bertujuan untuk mengkaji bentuk pemindahan nilai mengenai kesedaran alam sekitar dalam keluarga dan mengkajinya berdasarkan hadis dalam Islam. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini adalah kajian literatur yang meneroka dan menganalisis pelbagai maklumat berkaitan topik penyelidikan melalui buku, artikel ilmiah, dan sumber lain yang relevan. Hasil kajian literatur menunjukkan bahawa ibu bapa memainkan peranan penting dalam menanamkan nilai alam sekitar kepada kanak-kanak dalam keluarga. Islam, sebagai agama rahmatan lil ‘alamin (rahmat untuk seluruh alam), menekankan kepentingan memelihara alam semula jadi, seperti yang tercermin dalam hadis yang menyokong pendidikan alam sekitar yang lestari sebagai sebahagian daripada ibadah dan tanggungjawab manusia sebagai khalifah di bumi.