CIRI PENDIDIK MENURUT IMAM AN-NAWAWI DALAM KITAB RIYADHUS SOLIHIN

Authors

  • Nur Syuhaidah Alimar Shidi Universiti Sains Islam Malaysia
  • Nurul Asiah Fasehah Muhamad Universiti Sains Islam Malaysia

Keywords:

ciri pendidik, konsep pendidik, kitab riyadhus solihin

Abstract

Pendidik merupakan penggerak utama kepada pelaksanaan dasar Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Dalam era dunia tanpa sempadan menyaksikan peranan pendidik yang semakin mencabar. Seringkali dibicarakan bahawa kerosakan akhlak pelajar dikaitkan dengan akhlak dan ilmu pendidik. Hal ini kerana pendidik merupakan wadah utama dalam penyampaian informasi dan pengembangan karakter pelajar. Justeru, kajian ini memfokuskan kepada ciri pendidik menurut Imam An-Nawawi dalam Kitab Riyadhus Solihin. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan reka bentuk kajian analisis dokumen iaitu membaca dan mengkaji Kitab Riyadhus Solihin melalui kata kunci “mukmin”. Dapatan yang diperoleh daripada hasil analisis dokumen dianalisis secara tematik dengan bantuan perisian ATLAS.ti 9.0. Hasil penelitian mendapati terdapat tiga tema utama untuk ciri pendidik iaitu adab dan akhlak, ilmu pengetahuan dan kemahiran.

Downloads

Published

12/21/2022

How to Cite

Alimar Shidi, N. S., & Muhamad, N. A. F. (2022). CIRI PENDIDIK MENURUT IMAM AN-NAWAWI DALAM KITAB RIYADHUS SOLIHIN. International Prophetic Conference (SWAN) FPQS USIM, (8th), 240–248. Retrieved from https://swanfpqs.usim.edu.my/index.php/conference/article/view/25

Issue

Section

Articles